tafeltennisvereniging Actief

Oldstars: op oude dag de deur uit voor tafeltennis

Afbeelding over Oldstars

OldStars logo          Trainer Koos geeft instructie aan de Oldstars

Volgens bestuurslid Tom Heyne van tafeltennisvereniging Actief uit Eelde is zijn sport uitstekend geschikt voor 55-plussers. Daarom gaat de club nieuwe oude leden werven. Met oud-international Bettine Vriesekoop als extra blikvanger, want het aantal vrouwelijke leden mag ook wel omhoog.

Hallo Tom, hoe ontstond het idee van Oldstars?

,,Dat is een initiatief van de Nederlandse tafeltennisbond en leverde TTV Vries twee jaar geleden zo’n twintig nieuwe leden op. Nu doen wij een poging in Eelde-Paterswolde, met een relatief oude bevolking.”

Hoeveel leden heeft Actief?

,,Vijftig leden, waarvan 25 jeugdleden tot 16 jaar en ongeveer 20 van boven de vijftig die ook competitie spelen. We willen onze vereniging elan blijven geven, dus Oldstars is een uitgelezen kans om die oudere doelgroep op peil te houden. Ook omdat tafeltennis je goed in conditie houdt.”

Waarom is juist tafeltennis goed voor de conditie?

,,Het is een lichtvoetige sport die de ledematen niet zwaar belast. De kans op blessures is vrij gering en het is niet moeilijk. Iedereen heeft wel eens getafeltennist. Spelen op verschillende niveaus is mogelijk, dat houdt het spelletje ook zo relaxed. Maar ook uitdagend, want als je je niveau wilt verhogen dan hebben we daar prima trainers voor.”

Is tafeltennis ook gezellig?

,,Ja, zeker nu. Corona is achter de rug. Voor veel alleenstaanden is dit de mogelijkheid om op woensdagochtend de deur uit te komen, een bakkie koffie met elkaar te drinken en te tafeltennissen. Evenwicht houden, ritmeoefeningen, schouders losmaken, dat soort zaken komen ook aan bod. Wie zich aanmeldt, krijgt een strippenkaart en kan dan een aantal keren meedoen.”

Niemand minder dan Bettine Vriesekoop doet op 6 oktober de aftrap van Oldstars. Zij behoort inmiddels ook tot de doelgroep?

,,Klopt, ze is dan 60 jaar. De bond heeft haar ingehuurd. Zij is met haar twee Europese titels toch wel dé ambassadrice voor de tafeltennissport in Nederland. We hopen ook dat door haar vooral vrouwen zich aanmelden. Momenteel hebben we maar twee vrouwelijke leden.”

Is dat echt waar? Waarom is tafeltennis vooral een mannensport?

,,Ik vermoed dat meiden op jonge leeftijd vaak voor een teamsport kiezen, zoals volleybal of hockey. Tafeltennis is individueler, de sport is vrij uitdagend. Wellicht dat vrouwen eerder afhaken. Ze spelen ook bijna niet in de competitie. Vrouwen van 55 jaar en ouder, dat is voor ons nu de ideale combi om te werven.”

Interview met Wouter Bessels (Dagblad van het Noorden)

Het laatste nieuws